16/08/2011 17:20 |
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΙΜΠΟΥΚΗΣ
Πρόκειται για στραγγαλισμό του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος των συγκεντρώσεων, διαδηλώσεων και των κάθε είδους πορειών ή είναι ένα αναγκαίο μέτρο για τη λειτουργία της οικονομικοκοινωνικής ζωής μιας πόλης, και ειδικά των μεγάλων αστικών κέντρων;
Το μεγάλο αυτό ερώτημα θα πλανάται μέχρι την εφαρμογή του εκκολαπτόμενου νόμου για τις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις και πορείες που ετοιμάζει το υπουργείο Δικαιοσύνης.
Τα ερωτήματα αυξάνονται, καθώς: 1) η συμπεριφορά των κυβερνώντων και εν συνεχεία της κρατικής μηχανής απέναντι στον πολίτη δεν είναι πειστική και φερέγγυα, αφού άλλα λέγονται την μία ημέρα και άλλα την επόμενη, και 2) η Ελληνική Αστυνομία: α) δεν έχει ξεκόψει τον ομφάλιο λώρο της με την εκάστοτε πολιτική εξουσία και συνεχίζει με κλειστά μάτια να εκτελεί αμελλητί –ανεξαρτήτως των επιπτώσεων στους πολίτες– τις κυβερνητικές εντολές για δήθεν αποκατάσταση της τάξης, β) δεν έχει παύσει να φανατίζει τα όργανα καταστολής της, γ) δεν έχει συλλάβει τους λεγόμενους «γνωστούς-αγνώστους», που εδώ και χρόνια δηλώνουν παρόντες σε κάθε συγκέντρωση, προκαλώντας έκτροπα.
Παρένθεση: Για το τελευταίο έχουν γραφεί και λέγονται πολλά, αλλά πέρα από όλα αυτά, παραδόξως, για τα ελληνικά δεδομένα η σύλληψη των «γνωστών- αγνώστων» προϋποθέτει την ύπαρξη πολιτικής βούλησης (εκτός και εάν η ύπαρξη και η δράση τους εξυπηρετεί και άλλους σκοπούς). Αντίθετα, σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες η σύλληψη παρόμοιων ατόμων είναι αυτονόητη για τις Αστυνομικές Αρχές.
Πρώτος πολιτικός ο οποίος συνέταξε νομοσχέδιο για τις δημόσιες συναθροίσεις ήταν ο αείμνηστος Αθανάσιος Κανελλόπουλος. Κατά την διάρκεια της θητείας του ως υπουργού Δικαιοσύνης ο Κανελλόπουλος (11 Απριλίου 1990 έως 8 Αυγούστου 1991) είχε δώσει στη δημοσιότητα σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο όμως ουδέποτε έλαβε τη μορφή νόμου.
Δεύτερος ο οποίος επιχειρεί να φέρει στη Βουλή παρόμοιο νομοσχέδιο είναι ο σημερινός υπουργός Δικαιοσύνης Μιλτιάδης Παπαϊωάννου.
Σήμερα οι νομικοί σύμβουλοι του υπουργείου Δικαιοσύνης επεξεργάζονται πυρετωδώς σχετικό νομοσχέδιο, εν όψει του επερχόμενου Σεπτεμβρίου, ο οποίος αναμένεται να είναι αρκετά «καυτός» από πλευράς κινητοποιήσεων, αλλά και λόγω επαναλειτουργίας των συγκεντρώσεων στην πλατεία Συντάγματος. Στο τραπέζι των νομικών συμβούλων του υπουργείου Δικαιοσύνης ήδη βρίσκονται οι πρώτες γραπτές σκέψεις για τον τρόπο με τον οποίο θα διεξάγονται οι πορείες και οι συγκεντρώσεις.
Έτσι, όσοι πρόκειται να διοργανώσουν συγκέντρωση θα πρέπει να ενημερώνουν εγγράφως την κατά τόπους αρμοδία Αστυνομική Αρχή τουλάχιστον τρεις μέρες πριν την προγραμματισμένη πραγματοποίηση της συγκέντρωσης. Η ενημέρωση θα περιλαμβάνει τον τόπο της δημόσιας συνάθροισης, την ώρα και τον σκοπό της συγκέντρωσης, ενώ θα δηλώνεται και η διεύθυνση κατοικίας του διοργανωτή της. Αν πρόκειται για Σωματείο, όπως είναι η Α.Δ.Ε.Δ.Υ., η Γ.Σ.Ε.Ε., κ.λπ., οργανωτές θα θεωρούνται όλα εκείνα τα μέλη που αποφάσισαν τη συγκέντρωση. Δηλαδή η μειοψηφία που δεν τάσσεται υπέρ της συγκέντρωσης δεν θα δηλώνεται και δεν θα φέρει ευθύνη.
Εάν μετά τη συγκέντρωση πρόκειται να πραγματοποιηθεί πορεία, θα δηλώνεται στην ΕΛ.ΑΣ. η διαδρομή της και ο τόπος κατάληξης και διάλυσης της πορείας.
Κατά τη διάρκεια τέλεσης πορείας οι διαδηλωτές θα καταλαμβάνουν τμήμα μόνο του δρόμου (μία λωρίδα) και δεν θα παρεμποδίζουν η κυκλοφορία των οχημάτων στο υπόλοιπο του οδοστρώματος. Ο περιορισμός αυτός δεν θα ισχύει κατά τη διάρκεια των συγκεντρώσεων τις οποίες θα πραγματοποιούν οι μεγάλες συνδικαλιστικές οργανώσεις.
Οι δημόσιες συναθροίσεις μπορεί να απαγορευθούν από τον αρμόδιο εισαγγελέα μετά από απόφαση της Αστυνομικής Αρχής, εφόσον κατά την άποψη των αστυνομικών επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια ή απειλείται σοβαρά η διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής του τόπου όπου πρόκειται να πραγματοποιηθεί η συγκέντρωση.
Η απόφαση απαγόρευσης της συγκέντρωσης θα γνωστοποιείται στους διοργανωτές τουλάχιστον ένα 24ώρο πριν, σε αντίθετη δε περίπτωση θα θεωρείται ότι δεν υπάρχει απαγόρευση συγκέντρωσης.
Οι δημόσιες συναθροίσεις θα διαλύονται από τα ΜΑΤ: εφόσον 1) πραγματοποιούνται παρά την απαγόρευσή τους, 2) δεν είναι ήσυχες ή άοπλες, 3) επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια, 4) προκαλούν σοβαρή διαταραχή στην κοινωνικοοικονομική ζωή της περιοχής όπου διεξάγονται, 5) διαρκούν σημαντικά περισσότερο από το αναγκαίο χρονικό διάστημα, σε συνδυασμό με τον σκοπό της συγκέντρωσης που έχει δηλωθεί, 6) πραγματοποιούνται σε διαφορετικό σημείο και χρόνο από αυτόν που έχει δηλωθεί.
Με φυλάκιση και μεγάλα χρηματικά πρόστιμα απειλούνται όσοι οργανώνουν ή υποκινούν δημόσια υπαίθρια συγκέντρωση παρά την απαγόρευσή της ή την μη προηγούμενη γνωστοποίησή της στις Αστυνομικές Αρχές ή την πραγματοποίησή της σε διαφορετικό σημείο από αυτό που δηλώθηκε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου